Het effect van een commercial op online activatie #sambaselfie

sambaselfieheader_
Online effect boeit mij enorm. Vorig jaar schreef ik over het effect van de UPC Luiaard campagne, waarbij in de tag-on een call to action voor het plaatsen van een foto op Twitter centraal stond. Hierbij vielen me de resultaten enigszins tegenvielen.
Om die reden was ik des te meer geïnteresseerd in het effect van de #sambaselfie commercial. De actie: Post een foto van jezelf in een Heineken Sambashirt en maak kans op tickets naar Oranje. Een tag-on die met regelmaat verschijnt in de reclameblokken rondom de WK wedstrijden en doorleeft op de actiepagina binnen Heineken.nl.

In deze post bekijk ik het aantal deelnemers en het gebruik van verschillende kanalen.

Hoeveel mensen doen er mee?

Om inzicht te krijgen in deelnemers heb ik Coosto geraadpleegd. Hierbij heb ik gezocht naar berichten vanaf 5 mei (vanaf toen was het shirt verkrijgbaar) tot 6 juli. Let op, op moment van schrijven is de actie nog niet afgelopen. Ik heb gezocht op #sambaselfie, de accounts van Heineken eruit gefilterd, binnen de kanalen die ze zelf noemen (Twitter, Facebook, Instagram en Vine) en er een aantal kernwoorden uitgesneden die verantwoordelijk zijn voor een boel spam met de hashtag. Ook heb ik de retweets eruit gefilterd om te zoeken naar de op zichzelf staande berichten.
De searchquery die is gebruikt:
#sambaselfie -author:heineken -author:heineken_nl -RT -margedeals -"Hippe fruitmand" -src:blog -src:nieuws -src:google+
Het resultaat is een stevige 2.900+ berichten. Opvallend, maar logisch, zijn de pieken gedurende de wedstrijd. Deze pieken zijn goed voor 150 tot 200 posts.
Coosto_—_Zoekopdracht_—_Activiteit___Sentiment

Coosto data over aantal berichten, klik voor groot.

Welke kanalen worden er het meest gebruikt?

bronnen_sambaselfie
Bovenstaande tabel geeft aan dat de berichtgeving wordt gedomineerd op Twitter. Facebook en Instagram schelen niet veel van elkaar. In de tabel zijn Vine resultaten niet meegenomen. (want: niet mogelijk binnen Coosto. Al wijst Vine zelf uit dat het slechts 11 berichten zijn).

Is dit resultaat goed of slecht?

Zijn dit veel of weinig berichten? Als je terugblikt op de UPC actie van vorig jaar, die slechts 10 tot 15 berichten per avond had, is dit een flinke vooruitgang. Toch valt me het aantal deelnemers een beetje tegen. Met de inzet rondom een reclameblok dat veelvoudig wordt bekeken, een mooi merk en een prachtige incentive had ik verwacht dat meer mensen zouden deelnemen.
En natuurlijk draait het niet puur om het aantal mensen die meedoen. De commercial laadt ook op een prima manier het innovatieve en karakter van Heineken en de mensen die wel deelnemen zorgen ook voor een flinke hoeveelheid impressies. Ik vind het een toffe actie 🙂


Reacties

6 reacties op “Het effect van een commercial op online activatie #sambaselfie”

  1. michael kouwenhoven avatar
    michael kouwenhoven

    Resultaten vallen inderdaad wat tegen. Voor een merk als Heineken, trots sponsor van het WK, verwacht je meer. Blijft de drempel dan toch om een foto van jezelf te plaatsen? Overigens zijn Facebook en Instagram te verwaarlozen ivm Twitter.

  2. michael kouwenhoven avatar
    michael kouwenhoven

    Resultaten vallen inderdaad wat tegen. Voor een merk als Heineken, trots sponsor van het WK, verwacht je meer. Blijft de drempel dan toch om een foto van jezelf te plaatsen? Overigens zijn Facebook en Instagram te verwaarlozen ivm Twitter.

  3. Matthijs avatar
    Matthijs

    Het plaatsen van een foto, waarbij enige vorm van creativiteit nodig is (probeer maar eens op te vallen tussen alle entries), is bij elke actie met een soortgelijke insteek een drempel.
    Daarnaast betwijfel ik of de timing een voor- of nadeel is. In theorie probeert Heineken in te tappen op bestaand gedrag (die foto’s maak je toch wel op zulk soort momenten). Al kan ik me ook voorstellen dat het vermelden van een hashtag gemakkelijk vergeten wordt.
    Overigens, hulde voor Heineken dat ze niet voor een mechanisme zijn gegaan waarbij de meeste likes, retweets of shares de winnaar bepalen.

  4. Matthijs avatar
    Matthijs

    Het plaatsen van een foto, waarbij enige vorm van creativiteit nodig is (probeer maar eens op te vallen tussen alle entries), is bij elke actie met een soortgelijke insteek een drempel.
    Daarnaast betwijfel ik of de timing een voor- of nadeel is. In theorie probeert Heineken in te tappen op bestaand gedrag (die foto’s maak je toch wel op zulk soort momenten). Al kan ik me ook voorstellen dat het vermelden van een hashtag gemakkelijk vergeten wordt.
    Overigens, hulde voor Heineken dat ze niet voor een mechanisme zijn gegaan waarbij de meeste likes, retweets of shares de winnaar bepalen.

  5. Joris avatar
    Joris

    Jammer dat selectie criteria van geen kant klopt. Dit werd zondag helemaal duidelijk waarbij een oranje bubbelbad bij het rijksmuseum het verloor van een gephotoshopte foto waar jongens op een rio beeld staan. Jammer van de uitwerking.

  6. Joris avatar
    Joris

    Jammer dat selectie criteria van geen kant klopt. Dit werd zondag helemaal duidelijk waarbij een oranje bubbelbad bij het rijksmuseum het verloor van een gephotoshopte foto waar jongens op een rio beeld staan. Jammer van de uitwerking.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *